lørdag den 19. november 2011

"Slå på tråden" - Noget om hvorfor jeg endte med for 15 kr. ren nostalgi...

Tænk engang. Vi går alle rundt med hver vores - mere eller mindre - smarte 'Smartfon' i lommen. Firetyve timer i døgnet, har vi mulighed for live-opdateringer, sms og mms, paratviden fra Google, GPS-kordinationer, synkroniserede kalendre. Ja synkroniserede liv. Næsten.

Vi kan nå hele verden. Med bare et enkelt greb i lommen.

Engang var viden noget man fandt i tykke bøger. En kalendre var noget, der hang på væggen og 15 GB hukommelse noget man havde i hovedet. Skulle man finde vej, måtte man enten spørger sig for. Eller alternativt finde en geografisk gengivelse i papirformat. Og den telefoniske kommunikation var helt afhængig af telefontråden.

Man måtte simpelthen 'slå på tråden', for at komme igennem.

I dag fandt jeg for 15 kr*. porcelænsklokker. Jeg blev helt og aldeles overvældet af nostalgi. Nu står de med hvide lys i. Og man kan kun gisne om, hvor meget sludder og vrøvl, sådanne klokker har lagt ryg til.

*(Hvilket rundt regnet svarer til ca. 15 KB datatraffik)

Tavse porcelænsklokker - nu med lys i..


Da jeg, efter at være blevet beriget med disse smukke tele-stager, drejede rundt om hjørnet, blev jeg mødt af dette smukke efterårstomme træ. Helt tomt var det nu ikke, for på træets grene hang de smukkeste keramik-fugle. Iblandt dem var også enkelte vindklokker, som klingede fint i vinden. Hvem ophavsmanden er vides umiddelbart ikke, men træet og fuglene findes lige ved siden af Klosteret midt i Aarhus.

Keramikfugle i trækronen



Som man kan se på billedet er det mørkt og koldt i Aarhus i dag. "Så er det jo godt, at husene er hule" - som man siger ude vest-på! Jeg befinder mig i hvertfald indendøre i dag - nu med levende lys i nye stager!

God og glad lørdag til DIG!
LeLouLaLi

1 kommentar:

  1. INGA MARGRETHE JENSEN19. november 2011 kl. 21.35

    HEJ KÆRE DU.
    SMUKKE LYSESTAGER, SOM RIGTIG KAN SKABE TANKER OG BILLEDER.
    RIGTIG FINT MED FUGLENE I TRÆET.
    ALT VEL HER.
    KÆRLIGE KNUS
    FASTER INGA

    SvarSlet