søndag den 3. juli 2011

Sculpture by the Sea



Pludselig var det den 3.! Hvordan tiden - nærmere betegnet den seneste måned - kan være fløjet afsted står hen i det uvisse. Men da vi vågnede op i morges, var det pludselig d. 3 - og den absolut sidste dag for 'Sculpture by the Sea'.

Og her er det på sin plads med et "Undskyld"! Vi havde i løbet af foråret inviteret venner og familie fra nær og fjern til kig og strandluft! Det er ikke blevet til noget. Vi har simpelthen haft for travlt!

Efter vi var gået i panik over kalenderen, tog vi hinanden i hånden og begav os ud på vandring.

Hele Midtbyen var afspærret pga. Triatlon. Vi løb frem og tilbage over banen for at komme frem! Og ingen fornuftig rute går som bekendt nøjagtigt fra A til B, så vi var naturligvis også lige et smut forbi Steet Coffee på Frederiksbjerg og slentring igennem Torvemarkedet på Ingerslevs Boulevard.

Da vi endelig nåede frem til Tangkrogen måtte vi sande at andre end os, havde fået den geniale ide at tilbringe søndagen ved vandet. Her var mange mange mange tusinde mennesker! Og det var varmt! Helt vildt faktisk. Men hold op, hvor var det fint!

Jeg tror nok, jeg var en smule mere bjergtaget sidste gang jeg så det. Det var som om skulpturene ikke rigtig 'arbejdede sammen med naturen' i samme grad i dag. Der var dog nogle skulpturer der vandt mit hjerte (og øje!). Men desværre kun enkelte jeg fik billeder af:



Denne 'vindskulptur' minder meget om den der stod på samme plads sidste gang. Den er smuk fordi den konstant ændre sig med vinden i bløde bevægelser. Man kan sagtens blive helt hypnotiseret af at stå og se på den.



Denne kineser bør nok også lige præsenteres. Han er tilpas fjollet til, at det er ham aarhusianerne har valgt at lade blive i byen. Skørt!




Disse 'Pælebåde' stod ude i vandet. Der var utrolig mange - og fantasifulde - tolkninger på dette værk af menneskene omkring os. Jeg synes de er smukke. (Og de ville pynte på Hjerting Strandpromenade, ik?)




Den skulptur jeg umiddelbart synes bedst om var dog denne 'Spejlkirke'. På den ene side spejler den skoven og bindingsværkhusene, på den anden side spejler den havet og himlen. Men uanset hvor man står, spejler den beskueren! Den er utrolig smuk som den står der, øverst på bakken!

... Og så var der jo også; Huset med regnvej indendøre (!), pælebudskaber, dyret og ægget, 'mændenes kamp', mennesketælleren, nøglehullet, kæmpe solbriller og så videre og så videre... 60 meget forskellige udtryk fra hele verden, på een aarhusiansk strand. 

Det var en dejlig tur (på 12 km!) og: Jeg lover at tage jer i hånden næste gang! Undskyld!

Knus Leloulali

Ps. I symbolsk medlidenhed med de våde københavnere, trampede jeg tidligere i dag igennem Aarhus' dybeste vandpyt! Jeg håber i hurtigt bliver tørskoet igen!




1 kommentar:

  1. INGA MARGRETHE JENSEN5. juli 2011 kl. 13.51

    HEJ KÆRESTE DU.
    UNDSKYLDNINGEN ER SÅ HELT OG ABSOLUT AKCEPTERET, - FOR MIT VEDKOMMENDE HAR DER JO ALTSÅ OGSÅ VÆRET FULD FART PÅ, - MEN JEG ER DA GLAD FOR DIN LILLE "OMVISNING", - JEG ER SØRME DA SPECIELT BEGEJSTRET FOR "PÆLEBÅDENE", OG "SPEJLKIRKEN".
    HAR LIGE VINKET FARVEL TIL EMILIE, EFTER 4 DAGE MED "FULD FART" PÅ, - ZOO, SVØMMEHAL, SHOPPING, CAFE-BESØG, FREMSTILLLING AF ÆSKER, "PUSLERI" MED DE SMÅ HUSE, HERLIGT.
    HAV DET GODT I TO, OG TAG DE ALLERKÆRLIGSTE TANKER FRA FASTER INGA

    SvarSlet